Psychologia kolorów jest uniwersalna i niezależna od pochodzenia kulturowego osoby, na którą dany kolor oddziałuje. Pomarańczowy pobudza, niebieski uspokaja, a zielony wzmacnia poczucie równowagi i harmonii. Z drugiej strony, w ciągu setek lat poszczególne kultury wyrobiły sobie kolorystyczne kody znaczeniowe, które choć dziś mogą być już mało czytelne, nadal tkwią głęboko w zbiorowej podświadomości.

Wybór koloru jest podświadomy.

Dlaczego, wchodząc do sklepu, odruchowo sięgamy po te same kolory? Nawet wtedy, gdy pragniemy przełamać schemat i odmienić kolorystykę?  To nie przypadek, że sięgamy po takie, a nie inne barwy. Zakładając to, co nam się podoba, ukazujemy osobowość, wewnętrzne problemy i przeżycia. Dlatego upodobanie do określonych barw może zmieniać się z wiekiem, sytuacją, a nawet z nastrojem chwili.

Apetyt na kolory jest związany ze stanem wewnętrznym, w jakim jesteśmy w danym okresie. – Często po rozpadzie związku kobieta, która nigdy nie lubiła czerwonego, nagle zaczyna nosić czerwone rzeczy. To manifestacja: “jestem aktywna, dzielna, silna, ze wszystkim sobie poradzę!”.

Czy możemy świadomie wykorzystać wiedzę o symbolice kolorów? Jak ubrać się na spotkanie w sprawie pracy, a jak na pierwszą randkę, by zrobić dobre wrażenie?
Jeśli szukamy stanowiska i chcemy podkreślić swoją siłę, pewność i odpowiedzialność, najlepszy będzie granat z czernią. Jeżeli staramy się o pracę, w której ceni się dyspozycyjność, dobrze jest włożyć coś brązowego (to komunikat: “będę spędzać dużo czasu w pracy”). Gdy pracodawcy chodzi o kreatywność, możemy sobie pozwolić na więcej fantazji w ubiorze. Dotyczy to nie tylko kolorów. Przykładowo szal na ramionach mówi: “jestem kimś wyjątkowym”, a okulary we włosach: “doceńcie moje wartości intelektualne”.

Kolor mówi o naszych tęsknotach i chwilowych nastrojach, ale także o głęboko ukrytych w podświadomości potrzebach psychicznych.

  1. Czerwony – mówi o potrzebie aktywności emocjonalnej i fizycznej.
  2. Pomarańczowy – symbolizuje dążenie do osiągnięcia celu, który odpowiada za nasze szczęście
  3. Żółty – informuje o potrzebie kontaktu z innymi i dążeniu do rozładowania problemów psychicznych. Symbolizuje lęk przed samotnością.
  4. Zielony – symbolizuje kłopoty emocjonalne, potrzebę skupienia się na sobie i tęsknotę za równowagą wewnętrzną.
  5. Niebieski – mówi o potrzebie dokonań, tworzenia czegoś oryginalnego i docenianego, wyraża pragnienie, by inni dostrzegli naszą mądrość i kreatywność.
  6. Granatowy – podkreśla naszą odpowiedzialność i chęć kontrolowania świata zewnętrznego
  7. Fioletowy – symbolizuje zainteresowanie sferą duchową, religią, poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne.
  8. Złoty – oznacza umiłowanie materii, marzenia i cele związane z wymiernymi wartościami. Mówi o pragnieniu znaczenia i podatności na pochwały.
  9. Srebrny – wyraża tęsknotę za uczuciami, potrzebę podpory duchowej, osamotnienie i skłonność do romantyzmu.
  10. Brązowy – symbolizuje zagrożone poczucie bezpieczeństwa, niepewność jutra, brak wiary w siebie i potrzebę stabilizacji; także osłabienie i niskie ciśnienie.
  11. Czarny – oznacza koncentrację na sobie, poszukiwanie energii do działania, a także myśli egzystencjalne i tęsknotę za miłością. Jest to też kolor smutku i izolacji (“nie wtrącajcie się w moje sprawy”).
  12. Szary – określa potrzebę równowagi i wyciszenia bez manifestowania uczuć na zewnątrz. To kolor skrywanych emocji. Ciemnoszary (kolor polityków) poprawia komunikację i oznacza otwarcie na merytoryczną, pozbawioną emocji dyskusję.
  13. Biały – symbolizuje zachłanność na życie, potrzebę przestrzeni i docenienia przez innych.

A co na to feng shui?

Funkcję kolorów w filozofii feng shui trzeba rozpatrywać w kontekście teorii 5 żywiołów – 5 podstawowych składników kosmosu (5 przemian, którym podlega cały wszechświat).

Te żywioły to: drzewo, ogień, ziemia, metal, woda.

Każdemu z żywiołów odpowiada grupa kolorów:

drzewo – zielony

ogień – czerwony

ziemia – brązowy

metal – biały i niebieski, szary, złoty i srebrny

woda – czarny i granatowy

Odpowiedni dobór kolorów

Cykl tworzenia: woda podlewa drzewo, drzewo jest rozpałką dla ognia, ogień paląc się tworzy popiół, czyli ziemię, w ziemi znajduje się metal, metal umożliwia gromadzenie się wody na jego powierzchni.

Cykl niszczenia: woda gasi ogień, ogień topi metal, metal ścina drzewo, drzewo rozsadza korzeniami ziemię, ziemia zasypuje wodę.

Kolory – jako akcenty – mogą być stosowane w innych strefach dla równoważenia ich energii na pewnym etapie kształtowania się relacji partnerskich i rodzinnych, np. specjaliści od feng shui polecają użycie koloru czerwonego dla podniesienia temperatury w małżeństwie. W sypialni, która powinna znajdować się w strefie małżeństwa, a więc w strefie o energii ziemi – odpowiednio dozowana czerwień może działać jak swego rodzaju afrodyzjak.

„Kolorowi klienci”

Prowadzisz biznes? Nie wiesz jak dotrzeć do konkretnego klienta? Może dopasujesz do niego kolory i wszystko będzie jasne 🙂

Klient czerwony

– zwraca uwagę na wygląd oferowanego towaru lub jakość usługi, najchętniej kupuje rzeczy w kolorze czerwonym i złotym, zapłaci każdą cenę, jeśli towar jest pięknie zapakowany. Klient czerwony, to takie Ferrari biznesu, ważne jest dla niego, kto ze znanych celebrytów używa tych produktów lub usług.

Klient zielony

– ekologiczny, ważny dla niego jest materiał, z którego zrobiony jest towar, interesuje go, czy to co oferujemy nie szkodzi środowisku i czy nie było testowane na zwierzętach. Dla takiego klienta nie ważny jest wygląd opakowania, czym bardziej ascetyczne, tym lepiej.

Klient żółty

– rodzinny, sielski. Jeśli zaoferujesz mu ofertę dla całej rodziny, nie będzie szukał u nikogo innego, jeśli jeszcze dasz rabat – już jest Twój.

Klient niebieski

– liczą się tabelki i wykresy, pokaż mu jaki jest skład twojego towaru, dla jakiej populacji jest Twoja oferta, ile osób już skorzystało, podaj procenty i algorytmy.

Zastanawiasz się, skąd to wszystko wiedzieć? Rozmawiaj z klientem, żeby poznać jego upodobania – polecam.

Pin It on Pinterest

Poprzez dalsze korzystanie z serwisu zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Polityka prywatnści

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close