fbpx

Co trzeci uczeń
w Polsce rezygnuje ze starań, gdy uznaje, że nie jest wystarczająco dobry w danej dziedzinie.

Trzydzieści trzy procent
uczniów na pytanie: jak często czują się z siebie dumni? Odpowiedziało: „nigdy” lub „rzadko

Co dziesiąty
uczeń deklaruje, że rodzice nie interesują się jego sprawami, nawet gdy dzieje się coś dla niego ważnego. 

Co najmniej 630 tys. osób,
które nie ukończyły jeszcze osiemnastego roku życia, według szacunków, potrzebuje stałego wsparcia psychologicznego lub psychiatrycznego.

Trzy słowa, którymi niektórzy rodzice opisują swoje dziecko.

ZERO, ZERO, ZERO.

 Ile razy nastolatek musi to usłyszeć, żeby uwierzyć, że tak naprawdę jest? 

O każdy raz za dużo.

Istnieją zdania o właściwościach arszeniku. Nie zmyślaj. Nie przesadzaj. Nie pyskuj. Dziewczynki tak się nie zachowują. Przestań się mazać. Niczego nie szanujesz, skończysz w worku po ziemniakach. Czy niczego nie możesz zrobić dobrze? Idiotka. Debil. A czasem tylko: Dlaczego cztery, a nie pięć? Dlaczego gorzej niż Tomek?

Ponad połowa nastolatków

uważa, że poniesione porażki to rezultat bycia „za mało uzdolnionym lub uzdolnioną”.

Co trzeci nastolatek w Polsce

rezygnuje ze starań, gdy uznaje, że nie jest wystarczająco dobry w danej dziedzinie.

Co dziesiąty

nie doświadcza tego uczucia nawet wtedy, gdy coś osiągnie. 

Basia sumiennie odrabia prace domowe i starannie prowadzi zeszyty. Zależy jej, żeby nie było w nich żadnych błędów ortograficznych. Koleżanki ją lubią, a nauczyciele chwalą, ale ona i tak sądzi, że niewiele potrafi. Boi się wyrażać własne zdanie i podejmować decyzje. Uważa, że jest do niczego. Ma problem w nazwaniu w sobie choćby jednej dobrej rzeczy. Chciałaby zostać weterynarzem albo aktorką, ale się tego wstydzi. Marzenie? Aby na świecie nie było alkoholu.

Olek jest leniem. Tak o sobie mówi i tak o sobie myśli. Jego mama i tata też tak mówią. Olek uważa, że „życie jest straszne i zawsze może być gorzej”. Koledzy rzadko go odwiedzają, bo „nic ciekawego nie ma”. Każde zdanie zaczyna od „nie wiem”. Nawet jeśli wie.

Maciek chciałby zostać kucharzem i marzy o podróżach i próbowaniu smaków w najrozmaitszych zakątkach świata. O egzotycznych daniach wie mnóstwo. Jego koledzy i nauczyciele nie mają pojęcia o jego pasji. Maciek raczej się nie odzywa, ma wadę wymowy i się wstydzi. „Raczej nie wierzę, że mi się uda” – mówi.

Zamiast dołować, motywuj i doceniaj. W ten sposób możesz pomóc nastolatkom z niską samooceną i brakiem wiary w siebie.

Niech Twoje dziecko będzie szczęśliwe.

Poprzez dalsze korzystanie z serwisu zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Polityka prywatnści

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close